Topnyheder

Direktør giver overskuddet væk: Jeg håber for mine børn, at vi fører verden i en anden retning


Her er et udpluk af nogle af organisationerne, der samarbejder med GreenSpeak og dermed kan få del i selskabets overskud. Screenshot: greenspeak.dk

En verden, hvor virksomhederne konkurrerer om, hvem der kan gøre mest positivt for samfundet, frem for hvem der kan tjene mest.

Lyder det utopisk? Det nye danske mobilselskab GreenSpeak vil forsøge at gøre utopi til virkelighed.

Bag firmaet står den 38-årige Anders B. Jensen, som er drevet af en idé om, at verden kan blive et bedre sted, hvis samfundet gentænker sin forretningsmodel. Al overskud fra hans selskab skal gå til velgørenhed - og han ser ingen grund til, at modellen ikke kan blive implementeret i andre virksomheder.

- "Den nuværende konkurrence går ud på, hvem der kan tjene flest penge, men kunne vi lave det om og i stedet konkurrere om, hvem der kan lave mest positiv forandring i verden, kan vi få en bedre verden, end vi nogensinde kunne forestille os," siger Anders B. Jensen til Globalen.

Finanskrise og nyfødt barn satte tankerne i gang

Tankerne om en anderledes forretningsmodel fik han under finanskrisen, da hans kone fødte deres første fælles barn. Spekulationer på hvordan verden er skruet sammen, og hvordan den økonomiske model i verdenssamfundet har vist sine svagheder bl.a. under finanskrisen. Hvordan virksomheder tjener milliarder og roses for det, selvom overskuddet ikke altid gavner samfundet.

- "Hvad er grunden til, at det hele kan gå galt? Jeg begav mig ud på en mental rejse for at blive klogere på, hvad der påvirker økonomien. Hvilke virksomheder betaler skat, hvilke gør ikke, hvordan undgår de det, og hvordan udnytter de de mindre heldige samfund rundt om i verden," siger han og fortsætter:

Anders B. Jensen står bag GreenSpeak, som vil give al fremtidig overskud til velgørenhed.

- "Jeg fandt ud af, hvordan de økonomiske, konkurrenceprægede ting hang sammen. Det er store nyheder, når Danske Bank har overskud på en milliard. Ingen tænker dog på, hvad denne milliard går til. Jeg fik idéer til, hvordan man kan hjælpe mennesker rundt om i verden."

Han betegner sig selv som en fuldstændig almindelig borger. Han kommer ikke fra nogen topstilling og har altså ingen bugnende bankbog i lommen. Pengene er tjent via hans arbejde i kundeservicebranchen, og de er alle sat på spil i dette projekt, som skal være så billigt som muligt for at kunne hjælpe flest muligt. Han arbejder stadig i sit almindelige job for at tjene penge, så GreenSpeak er lige nu et fritidsprojekt.

Vi skal aflevere en bedre verden

Det er både klima-, miljø- og fattigdomsproblemerne, som bekymrer Anders B. Jensen. Verden har teknologi og ressourcer, som kan forbedre dagligdagen for folk - ifølge ham er problemet, at det kun er de rigeste, der har adgang til det, mens andre forbliver i fattigdom og forurening.

- "For mine børns skyld håber jeg, at vi begynder at føre verden i en anden retning, end vi gør i øjeblikket. Vi skal have mere fokus på at aflevere en bedre verden, end den vi modtager. Vi kan ikke bare efterlade en verden, der bliver ringere og ringere til den næste generation."

Han ønsker ikke at arbejde for en særlig politisk dagsorden, men han vil meget gerne hjælpe andre iværksættere eller etablerede virksomheder med at indføre GreenSpeaks forretningskoncept.

Skal bevise at forretningsmodellen holder

Lige nu arbejder alle i firmaet gratis, og det foregår hjemmefra, da kontorlokaler blot vil gøre det mere omkostningstungt. Medarbejderne bliver først aflønnet fast, når der er nok til, at en væsentlig del af omsætningen samtidig kan doneres til velgørenhed. Herefter vil alle i virksomheden fra top til bund modtage ca. 30.000 kr. om måneden i løn.

Anders B. Jensen forklarer, at han også føler en særlig forpligtelse til, at GreenSpeak gør sit bedste for at holde omkostningerne nede og give så meget som muligt til velgørenhed. Der må ikke være nogen mistanke om, at midlerne misbruges eller sløses væk. Han skal bevise over for branchen, at denne forretningsmodel kan betale sig - både økonomisk og socialt.

- "Vi ser os selv som nogen af pioneerne med denne forretningsmodel, og vi skal derfor både hjælpe os selv inden for mobiltelefoni, men også være et eksempel over for alle andre virksomheder. Der findes ikke et eneste virksomhedskoncept, som ikke kan køres over på vores koncept. Man kan jo i det mindste sætte overskuddet ud til afstemning blandt kunderne," siger han.

Kunderne bestemmer donationerne

GreenSpeak samarbejder med en række velgørende organisationer, og når kunderne melder sig ind i selskabet, donerer selskabet 100 kr. til en organisation efter kundens valg. Herefter stemmer kunderne løbende på, hvilke organisationer der skal få del i GreenSpeaks overskud. Modtager Økologisk Landsforening eksempelvis 10 pct. af stemmerne, får foreningen en tilsvarende del af overskuddet.

Det er endnu ikke fastlagt, hvor ofte kunderne skal stemme om, hvilke organisationer der skal doneres til, men det bliver muligvis hvert kvartal, så det ikke bare er de samme organisationer, der får del i overskuddet hele tiden.

GreenSpeaks officielle åbning fandt sted tirsdag, og indtil videre har Økologisk Landsforening, Ingeniører uden Grænser, Læger uden Grænser, Verdens Skove og Make a Wish-foundation hver fået mindst 10 pct. af stemmerne.

Selskabet benytter sig af Telenors netværk, og der er fra Telenors side nogle krav til, hvor mange kunder GreenSpeak skal have inden for det første år, men ifølge Anders B. Jensen er antallet af påkrævede kunder så lavt, at det burde kunne blive opfyldt uden problemer.

Mål: Den bedste arbejdsplads