Please reload

Seneste

Forsker: Fisk føler smerte stort set på samme måde som mennesker

October 18, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Populært boblevand er CO2-vanvid

27/2/2018

DEBAT: Coops medlemsblad Samvirke sætter fokus på CO2-belastningen med købevand. Samtidig reklameres der for det ressourcekrævende SodaStream.

Nummeret af Coops medlemsblad ”Samvirke januar 2018” har en fin artikel om drikkevand ”Vand på flaske er det glade vanvid”.

 

Artiklen ser ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt på vores drikkevaner, og artiklen går i dybden med forskellen i pris og CO2-belastning, når vi bruger postevand kontra flaskevand eller købevand.

 

Ikke overraskende er det både meget dyrt og meget miljøbelastende at dække drikkevandsbehovet med købevand. Flaskevand (15 kr./liter) er ca. 250 gange dyrere end postevand (ca. 6 øre/liter). Flaskevand (0,18 kg CO2/liter) medfører en CO2 udledning, der er
900 gange større end postevand (0,0002 Kg CO2/liter). Det er jo alt sammen meget seriøst, og forbrugeren kan forholde sig til, hvordan han/hun vil agere i den forbindelse.

 

Sikkert uden at det som sådan er overvejet - og det kan jo vise sig at være et problem - indeholder artiklen nogle henvisninger til, at man kan benytte SodaStream til sit drikkevand. SodaStream er en lille husholdningsmaskine, som ved hjælp af CO2-patroner kan karbonisere postevand, altså give vandet bobler. Artiklen henviser bl.a. til en undersøgelse, som YouGov har lavet for SodaStream.

 

Det, der nok giver artiklen mest bias, er, at Coops analysechef Fredik Törn i artiklen efter et langt indlæg går direkte ind og melder ud. ”…Så selv om kulsyret vand på flaske ikke er
den mest miljøsmarte drik i forhold til postevand, så er den betydeligt bedre end de andre alternativer”. At en central person hos Coop kan hævde, at karboniseret vand blot belaster miljø og forbrug marginalt er ikke oplysning, men direkte vildledning.

I Samvirke januar 18 er der en opfordring til at deltage i en konkurrence, hvor man kan få testet sin vand-viden og vinde SodaStream-produkter. Dette modgår artiklens fine holdninger og centrale budskab om, at vi skal nedbringe vor miljøbelastninger, nedbringe vandforbrug og spare penge. Derimod er miljøbelastninger og omkostninger ved brug af SodaStream ikke behandlet i artiklen.

 

Store mængder vand
Der er nok en generel opfattelse, at CO2 er noget, der er masser af i luften, og som man bare kan putte på flaske eller ned i en patron. Sandheden er en ganske anden. CO2 kan udvindes ved afbrænding af lette fossile brændsler som diesel, petroleum og naturgas. I en speciel proces udvaskes CO2 fra røggasserne, afkøles, komprimeres til væske og kommes på trykflasker. Noget CO2 er udvundet som restprodukt fra andre industrielle produktioner. Uanset produktionsform koster det energi og meget CO2-udledning at lave CO2, og det koster også store mængder hjælpestoffer som fx rigtigt meget vand. Desuden skal der bruges energi og ressourcer til at opretholde og distribuere et re-fill system af CO2 patroner.

 

Når jeg står der og lige giver mit postevand et lille skud bobler i det fine apparat, jeg har købt i Coop, så har det ud over et ordentligt bøvs store konsekvenser for miljø, forbrug og pris.
Hvis vi ser på CO2-udledningen fra én liter SodaSteam vand, vil den ligge på ca. 0,018 kg CO2, eller ca. 90 gange større CO2-belastning end fra postevand. Til produktion af CO2’en i SodaStream-patronerne har der indgået forbrugsstoffer bl.a. vand. For hver liter SodaStream-vand forbrugeren laver, er der brugt ca. 18 liter vand til produktion af den CO2, der skydes i flasken. Det vil sige 18 liter vand direkte i kloakken. Én liter SodaStream vand koster forbrugeren ca. 4 kr./liter eller ca. 60-70 gange dyrere end postevand.

Coop har 10 fornuftige klimaråd. Nr. 7 lyder: ”Drik vand fra hanen” med underteksten ”Der er intet, der CO2-mæssigt kan konkurrere med drikkevand fra hanen”.


Hvordan er sammenhængen mellem klimarådet og SodaStream? Adspurgt mener Samvirkes redaktion, at artiklen i bladet er lavet ud fra et ernæringsmæssigt perspektiv og med fokus på ”fladt” vand, altså vand uden bobler. Det kan meget vel være intentionen, men hvorfor i alverden skal artiklen referere til SodaStream, komme med Analysechefens positive udtalelser, en helside med vandquizzens SodaStream-præmier og masser af tilbud på SodaStream i netbutikken. Det fremmer en fejlagtig holdning til, at karbonisering af drikkevand er et godt alternativ.
 

Vand med bobler belaster
Det vigtige budskab er selvfølgelig, at vand med bobler, uanset om det er hjemmelavet eller ej, belaster miljøet særdeles alvorligt. Ydermere koster boblevand forbrugeren rigtigt meget mere end en kande frisktappet postevand. At en stor butikskæde i sit medlemsblad, der når ud til omkring 1 million læsere, ikke har tænkt lidt længere, og heller ikke ønsker at tage tråden op og følge den til dørs er uheldigt. Men derfor kan kædens klimaråd nr. 7 da godt bruges: ”Drik vand fra hanen”.

SodaStream var oprindeligt udviklet i Sverige. Forskellige handler med selskaber har betydet, at SodaStream i dag er på israelske hænder. Der er på verdensplan solgt omkring 10 millioner maskiner, men tallene er usikre. Der er nogle få andre brands, der konkurrerer med SodaStream. Patronerne til refill er proprietærer, det vil sige, at de ikke kan bruges til andet på grund af en specialventil, og patronerne er ejet af SodaStream.

 

Der har været rejst meget international kritik af selskabet bl.a. fordi fabrikker har været placeret i besatte områder i Israel. Kritikken har gået på tilsidesættelse af ordentlige løn og arbejdsvilkår. Kritikken har været så voldsom, at SodaStream har været nødsaget til at trække sig ud lokalt i nogle vesteuropæiske byer og markeder.

 

  • Debatindlæg er ikke udtryk for Globalens holdning, og oplysninger står for skribentens egen regning. Globalen har ikke faktatjekket dette indlæg.

  • Debatindlæg om dyrevelfærd, klima eller miljø kan sendes til henrikhindby@globalen.dk. 

  • Skriv "Debat" i emnefeltet. 

  • Navn skal oplyses og gerne profession hvis relevant.

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic