Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

750 modefirmaer enige: Pels er fortid

26/9/2017

Giorgio Armani, Hugo Boss, H&M, Inditex og Bestseller er blandt de hundredvis af modefirmaer, der nu har indført en pelsfri politik.

Se Petas undercover-optagelser fra en mink- og rævepelsfarm i USA i dette videoklip.

 

I sidste uge kunne det internationale program Fur Free Retailer fejre at have rundet 750 designere og modevirksomheder, der har tilsluttet sig en politik om ikke at producere og sælge pels. Det var den store onlineforhandler Yoox Net-A-Porter, der blev medlem nr. 750.

 

Den nye milepæl glæder dyreværnsorganisationen Anima, som er formand for programmets organisation.

 

- Vi er vidne til en modeindustri, som i den grad vågner op til dåd og indser, hvor skadelig pelsindustrien er for dyrene. Modevirksomhederne kommer i stigende grad til at fremmedgøre sine kunder, hvis de insisterer på at bruge et uetisk materiale, som hører fortiden til, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima, i en pressemeddelelse.

 

Inden Yoox Net-A-porter traf beslutningen om at droppe pelsen, spurgte den store online-forhandler over 25.000 interessenter om deres holdning til brugen af pels. Her svarede flertallet, at de ønskede, at salget af pels stoppede.

 

H&M: Vi vil ende drab for pels
Andre dele af modebranchen har allerede taget stilling til spørgsmålet om, man vil sælge pels eller ej. H&M’s Sustainability Business Expert, Mutlu Toksoz, udtaler følgende:

 

- H&M har et langvarigt forbud mod pels, og vi arbejder for at stoppe drab af dyr for deres pels.

 

Fra Inditex, moderselskabet til bl.a. Zara og Massimo Dutti, lyder følgende:

- Fur Free Retailer-programmet er et pionerinitiativ i kampagnen for at beskytte dyr, og det gør en positiv forskel for både dyrevelfærden og for modeindustrien. Inditex har en stærk ansvarsfølelse, og vi er stolte både over vores langvarige forpligtelse til at være pelsfri og vores tætte partnerskab med Fur Free Alliance, som har hjulpet os med at udvide vores best practice til vores leverandører og lede med eksempel.

 

Over 230 i Danmark har sagt fra
I Danmark er det Anima, der står for de pelsfri kampagner. Her har 237 virksomheder erklæret sig pelsfri.

 

- Spørgsmålet er ikke længere om ‘den vestlige’ mainstream og high-end mode bliver helt fri for pels, men snarere hvornår det sker, for forandringen er allerede hastigt igang, siger Thorbjørn Schiønning.

 

Programmet Fur Free Retailer drives i 20 lande af koalitionen Fur Free Alliance, som Anima er formand for. På siden furfreeretailer.com findes en liste over alle brands, der er med i programmet. Hvis et brand bliver taget i at bryde sin forpligtelse, bliver det ekskluderet fra programmet, indtil det kan påvise, at det atter er blevet pelsfrit.

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic