Forskere: Vi ér allerede midt i den sjette masseudryddelse

10/7/2017

Forskere er usædvanligt hårde i deres retorik om klodens situation og kalder den for en "biologisk udslettelse". Det havde været uetisk med et mildere sprogbrug, mener hovedforfatteren.

Se traileren til dokumentarfilmen "Racing Extinction", der havde global verdenspremiere 2. december 2015 og gik i dybden med problematikken om arternes hastige udryddelse.

De seneste år har forskere talt om, at arter bliver udryddet på Jorden, med en sådan hast, at vi er på vej ind i klodens sjette masseudryddelsesperiode. Noget tyder dog på, at der har været tale om en underdrivelse, for vi befinder os midt i global udryddelse, og det står langt værre til, end man hidtil har troet, lyder konklusionen i et nyt studie.

Her har forskere undersøgt tilstanden for over 27.600 arter rundt om på kloden - data er hentet fra det internationale organ for bevarelsen af dyr, IUCN. Det skriver The Guardian.

Forskerne er usædvanligt hårde i deres sprogbrug i studiet og kalder bl.a. situationen for en "biologisk udslettelse":

- Den følgende biologiske udslettelse vil selvsagt få alvorlige økologiske, økonomiske og sociale konsekvenser. Menneskeheden vil på længere sigt betale en meget høj pris for decimeringen af den eneste samling af liv, som vi kender til i universet, skriver de ifølge The Guardian og kalder det for et "skræmmende angreb på den menneskelige civilisations fundament".

- Situationen er blevet så slem, at det ville være uetisk ikke at bruge så stærkt et sprog, siger studiets hovedforfatter, professor Gerardo Ceballos ved Universidad Nacional Autónoma de México, til The Guardian.

Det ér muligt at bremse udviklingen

Studiet viser, at næsten halvdelen af 177 undersøgte pattedyrsarter har mistet 80 pct. af deres leveområder i perioden fra 1900 til 2015, og en tredjedel af de tusindvis af dyrebestande, som er blevet undersøgt, er på tilbagetog både i udbredelse og antal, uden at de er betegnet som truede.

- Jordens sjette masseudryddelse er mere omfangsrig, end man har troet, når man udelukkende ser på udryddelsen af dyrearter, skriver forskerne i studiet.

Ifølge dem er de primære årsager til udryddelserne menneskets ødelæggelse af naturområderne, jagt, forurening, klimaforandringer og invasive dyrearter.

De vurderer dog, at det ér muligt at bremse tilbagegangen, men det vil betyde en markant adfærdsændring:

- Alt tyder på, at der vil ske endnu kraftigere angreb på biodiversiteten i løbet af de næste to årtier, hvilket tegner et grimt billede for fremtidens liv, inklusiv menneskets liv, lyder det i studiet, som er publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Professor Stuart Dimm, fra Duke University i USA, der ikke var involveret i det nye studie er uenig i, at den sjette masseudryddelse allerede ér i gang, selvom vi ifølge ham "er på kanten af den". Han mener dog, at den overordnede konklusion er korrekt.

Forskere har advaret mod en biologisk katastrofe

For blot få måneder siden advarede forskere bag et andet studie om, at mere skovfældning kunne føre til en biologisk katastrofe, og at flere arter kan være udryddet, uden at vi har bemærket det.

- Der er god grund til at mene, at disse resultater er konservative, så den reelle effekt er sandsynligvis endnu større. Selv hvis vi mange steder bevarer skov af en slags, kan disse skove ende med at blive tomme, medmindre vi beskytter dem permanent mod fældning," sagde studiets medforfatter lektor John Alroy fra Department of Biological Sciences, ifølge phys.org.

Den seneste masseudryddelse fandt sted for 65 millioner år siden: Da dinosaurerne blev udryddet.