Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Ikea styrker sin miljøprofil med vegansk ret

24/3/2017

Den svenske møbelkæde imødekommer kundernes ønske og indfører nu en ret helt uden animalske ingredienser i samarbejde med to danske foreninger.

Da Ikea spurgte sine kunder i fem varehuse og følgere på Facebook, hvilken ret de kunne tænke sig i kædens cafeterier, var der stor efterspørgsel på en vegansk ret.

 

Derfor har møbelkæden nu lanceret en ret helt uden animalske produkter; en grøntsagsbolle med tilhørende rødbedehummus. Det oplyser Ikea i en pressemeddelelse.

 

Retten er blevet til i samarbejde med de to danske foreninger Veganer.nu og Dansk Vegetarisk Forening.

 

 

Én million grøntsagsboller solgt

Arbejdet med flere sundere valgmuligheder blev lanceret i 2014, hvor målet er at fastholde de lave priser, samtidig med at maden er varieret, og produktionen tager hensyn til både mennesker og miljø.

 

I 2014 introducerede virksomheden en vegetarisk pendant til restauranternes ikoniske kødboller med vegetarretten grøntsagsboller. Siden har Ikea fået økologiske æg samt økologisk og UTZ-certificeret kaffe på menuen, ligesom alt fisk og skaldyr er bæredygtigt produceret og enten MSC- eller ASC-certificeret.

 

Kunderne har da også taget godt imod de nye, sundere initiativer, og i virksomhedsåret 2016 omsatte Ikeas restauranter for 183 mio. kr., hvilket udgjorde en vækst på 5,1 pct. I samme periode serverede Ikea godt 1 mio. grøntsagsboller, svarende til knap 109.000 portioner.

 

 

Satser på bæredygtigt træ og grøn energi

Ikea er også ved at skabe sig en grøn profil på andre punkter. I 2015 annoncerede topchefen Peter Agnefjäll, at kæden vil bruge 1 mia. euro, 7,5 mia. kr., på vedvarende energi og at hjælpe udviklingslande med at tackle klimaforandringer. Målsætningen er, at al energi brugt af kædens butikker og produktionsfabrikker skal komme fra vedvarende energi senest i 2020.

 

Derudover vil Ikea tilstræbe, at kæden fremover får endnu flere af sin ressourcer fra bæredygtige kilder og vil således sikre sig, at der i 2020 bliver plantet nøjagtig lige så mange træer, som kæden forbruger i forbindelse med sin produktion.

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic