Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Forskere: Kødindustrien får os til at glemme, at kød kommer fra dyr

25/10/2016

Folk er mindre villige til at spise kød, hvis de bliver mindet om, at det stammer fra dyr. Der er dog stærke økonomiske interesser for at fastholde det nuværende kødforbrug, vurderer en forsker bag et nyt studie.

Det er sværere at få folk til at spise kød, hvis de bliver mindet om, at det rent faktisk stammer fra dyr. Det viser et nyt studie af forskere fra Universitetet i Oslo, Norge. Det oplyser universitetet på sin hjemmeside.

 

Forskerne undersøgte det såkaldte kødparadoks, der handler om, at man på den ene side hævder at elske dyr og være modstander af dyrplageri, men på den anden side ikke har noget imod, at de avles, slagtes og spises.

 

Ud fra en række psykologiske studier fandt forskerne, at den "sterile måde", som kød præsenteres og sælges på i den vestlige verden, "reducerer vores empati og væmmelse, hvilket i sidste ende understøtter kødforbruget".

 

"Stærkt forarbejdet kød gør det nemmere for forbrugeren at distancere sig fra det faktum, at det engang var et levende dyr," siger studiets hovedforfatter, Jonas Kunst fra Institute of Psychology på University of Oslo, ifølge universitetets hjemmeside.

 

 

Føler mindre empati

I forbindelse med studierne fik forsøgspersonerne bl.a. vist billeder af to typer stegt pattegris - en med og en uden hoved. Forsøgspersonerne foretrak i højere grad kødet fra grisen uden hoved.

Et andet forsøg med kyllingekød viste, at jo mindre det ligner en kylling og jo mere forarbejdet det er, desto mindre empati føler personerne med dyret.

 

To forskellige billeder af lammekød - det ene med et levende lam og det andet uden - viste samme resultat: Folk var mere villige til at spise lammekød, der ikke var ledsaget af et billede med et levende lam.

 

 

Forskerne fandt også ud af, at ordbrug ændrer vores opfattelse af kødet: Da de på et menukort på en restaurant erstattede "svinekød" og "oksekød" med "gris" og "ko", var folk mindre villige til at bestille det.

 

 

Kan hjælpe med at mindske kødforbruget

Ifølge Jonas Kunst bakker studiet op om de kritikere, der mener, at kødindustriens præsentation af sine produkter er med til at distancere os fra dyrene og fastholde vores høje kødforbrug.

 

Han vurderer, at studiet kan være vigtigt for i fremtiden at kunne nedsætte kødforbruget, ikke blot ud fra et sundheds- og dyrevelfærdsmæssigt perspektiv, men også hvis udledningen af drivhusgasser skal sænkes, og den animalske produktions miljøbelastning og store arealbrug skal mindskes.

 

"For eksempel kan myndighederne påvirke folks kostvaner ved at vise billeder af dyr i reklamer for kød eller andre sammenhænge med kød. Viljen til at gøre dette vil dog nok være begrænset, da der er stærke økonomiske interesser forbundet med det (indtagelsen af kød, red.)," siger Jonas Kunst, der i øvrigt selv spiser kød.

 

Studiet er publiceret i tidsskriftet Appetite.

 

I alt medvirkede over 1.000 personer i studiet, hvoraf de fleste af dem er kødspisere.

 

Ovenstående video med skjult kamera viser på sjov vis, hvordan kunder i et supermarked gerne ville smage på pølser, men reagerede vredt, når de så, at en gris skulle slagtes for det.

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic