Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

"At flyve er den hurtigste og billigste måde at grille planeten på"

8/10/2016

I næsten to årtier har luftfartsindustrien kæmpet imod at blive en del af FN's klimaaftaler. Nu har industrien så omsider indgået en aftale, men miljøorganisationer er langt fra imponerede.

Luftfartsselskaberne har i årevis kæmpet for at blive undtaget FN's klimaaftaler, men branchen har tilsyneladende indset, at den er nødt til at følge med i den grønne omstilling. 

 

På en konference i Montreal, Canada, har repræsentanter fra den internationale sammenslutning International Aviation Organisation, Icao, netop indgået en historisk klimaaftale. Det skriver BBC.

 

Aftalen indebærer, at fra 2020 skal enhver stigning i udledningen af drivhusgasser fra fly neutraliseres, for eksempel ved at der plantes træer, som kan absorbere den ekstra CO2. Det betyder imidlertid, at industrien de kommende år stadig må øge udledningen, og aftalen er tilmed frivillig frem til 2026.

 

Ifølge Euractiv.com vil hverken Rusland, Indien, Sydafrika, Saudi-Arabien, Brasilien, Chile eller Filippinerne tilslutte sig aftalen, før den bliver obligatorisk i 2027.

 

 

Organisationer langer ud efter aftalen

Forskere bifalder ifølge BBC industriens tilslutning til en aftale, men kalder den for svag. Miljøorganisationer har intet til overs for aftalen, som de kraftigt kritiserer.

 

"Luftfartsbranchens påstand, at det nu vil være grønt at flyve, er en myte. At flyve er den hurtigste og billigste måde at grille planeten på, og denne aftale vil ikke reducere efterspørgslen på flybrændstof med én eneste dråbe," siger Bill Hemmings fra organisationen Transport & Environment til BBC.

 

NGO'en Noah - Friends of the Earth kalder aftalen for "jammerlig":

 

"Aftalen medfører ikke, at udledningen af klimagasser fra luftfarten bliver reduceret. For nogle få basører kan luftfarten købe aflad et helt andet sted. Alt for mange afladsprojekter har vist sig ikke at leve op til, hvad de lover, og fattige bønder bliver alt for ofte fordrevet fra deres jord uden kompensation i skovrejsningsprojekter. Udligning af CO2-kvoter fra tredjeland er forbundet med så store problemer, at det ikke er tilladt i EU’s kvotehandelssystem (ETS) fra 2020," lyder det fra Noahs Jacob Sørensen i en mail til Globalen.

 

 

En aftale uden fortilfælde

Den britiske luftfartsminister Lord Ahmad glæder sig dog over aftalen:

 

"Denne aftale er uden fortilfælde, det er den første af sin slags i alle brancher. International luftfart udleder hvert år mere CO2 i atmosfæren end hele Storbritannien, og indtil nu har der ikke været nogen global enighed om at tackle luftfartens udledninger," siger han til BBC.

 

Også den britiske luftfartsorganisation British Air Transport Association minder om, at ingen andre industrier har indgået en frivillig transnational klimaaftale.

 

Flytrafikken ventes at være dobbelt så stor i 2035.

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic