Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Klimakrav: Den sidste benzinbil skal være solgt om senest 19 år

16/9/2016

Salget af benzin- og dieselbiler skal ophøre senest i 2035, hvis vi skal nå klimaaftalens målsætning. Det går dog i den gale retning for Danmark og Storbritannien.

 

I 2035 skal den sidste bil baseret på fossile brændstoffer være solgt - og sandsynligvis skal det endda ske tidligere, hvis verden skal nå bare i nærheden af målsætningen om en maksimal global opvarmning på 1,5 grader celsius som aftalt i klimaaftalen fra Paris.

 

Sådan lyder det i en ny rapport udarbejdet af tænketankene NewClimate Institute, Ecofys og Climate Analytics under klimaenheden Climate Action Tracker (Cat), der løbende vurderer landenes grønne indsats.

 

"Det er slående, at det skal ske så tidligt - det vil medføre en kæmpe forandring af hele bilindustrien," siger Niklas Höhne fra NewClimate Institute til nyhedsbureauet Reuters.

 

 

Elbiler skal oplades med ren strøm

Rapporten er den første i en serie om fremtidens samfund baseret på vedvarende energi, og fokus er her på transportsektoren, der står for ca. 14 pct. af verdens samlede udledning af drivhusgasser. 

 

"Ud over det bydende nødvendige i at ændre på transportadfærden, har transportsektoren intet andet valg end at basere sig på nul-emissionskøretøjer (vedvarende energi, red.). For elbiler betyder det samtidig, at de bliver nødt til at få deres strøm fra vedvarende energi," siger Yvonne Deng fra Ecofys til Cats hjemmeside.

 

Dermed refererer hun også til det skjulte problem med elbilerne, hvis de oplades med strøm fra for eksempel kulkraftværker. I rapporten lægges der nemlig vægt på, at elbilerne skal være fuldstændig emissionsfri.

 

 

Jo før vi kommer i gang, desto bedre

I rapporten hæfter man sig også ved, at store bilfabrikanter som Volkswagen det seneste års tid er blevet taget i at have snydt med emissionstest, således at bilerne forurener markant mere, end producenterne har oplyst, og dermed understreges behovet for et paradigmeskifte i sektoren.

 

Michiel Schaeffer fra Climate Analytics påpeger, at hvis den sidste benzin- eller dieselbil sælges i 2035, kan det allerede være for sent. Jo før, vi kommer i gang, desto mindre afhængige bliver vi af teknologier, der kan suge drivhusgasserne ud af vores atmosfære, siger han.

 

Forfatterne er klar over, at der endnu ikke er gode eldrevne alternativer for lastbiler, fly og skibe, og derfor skal man i branchen arbejde hårdt på at øge brændstofeffektiviteten mest muligt - men på lang sigt skal alle transportmuligheder være baserede på el.

 

Siden 2004 har virksomheden Proterra dog arbejdet på en eldrevet bus og fik sidste år solgt 62 elbusser, men med en rækkevidde på ca. 235 km på en opladning, erkendte man også, at det ikke var nok til for alvor at trænge ind på markedet. Der er imidlertid godt nyt på dén front, for i denne uge har producenten netop præsenteret sin nye elbus, der kan køre over 560 km på en opladning.

 

 

Ikke nok med bedre brændstofeffektivitet

Hvis landene bliver enige om at nøjes med det mindre ambitiøse mål om en global opvarmning på 2 grader, kræver det stadig, at andelen af elbiler i 2050 skal være på mindst 50 pct., samtidig med at benzin- og dieselbiler skal kunne køre dobbelt så langt på literen som i dag, vurderes det i rapporten.

 

I Danmark går det dog slet ikke i den retning, idet elbilsalget stort set er gået i stå, efter at et flertal i Folketinget sidste år besluttede at indføre afgifter på elbilerne. Også i Storbritannien viser nye tal, at salget er dykket markant, efter at regeringen har skåret i tilskuddet til købere af elbiler.

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic