Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Juraprofessor: Stop med at behandle dyr som slaver

10/8/2016

For Gary L. Francione, professor i jura ved Rutgers School of Law, er der på ét punkt ingen forskel på mennesker, chimpanser, grise eller mus: Alle er de bevidste væsner, og derfor bør de alle have den samme rettighed, som sikrer dem et frit liv.

 

Det fortæller professoren i et interview på earthisland.org, hvori han trods sin dyrevenlige holdning også langer ud efter dyrevelfærdsorganisationer, da de efter hans mening fokuserer på at forbedre landbrugsdyrs forhold frem for at få stoppet produktionen helt.

 

"Min holdning er, at hvis dyr har nogen som helst moralsk betydning - og jeg tror, at de fleste mennesker mener, at dyr har en moralsk betydning - så bør de have minimum én rettighed: Retten til ikke udelukkende at blive brugt som en menneskelig ressource. Retten til ikke at være en slavegenstand," siger han.

 

 

Den bedste retfærdiggørelse er, at det smager godt

Efter hans opfattelse er de fleste mennesker imod dyremishandling, og udfordringen efter hans mening er derfor at få dem til at indse, at medmindre de er veganere, bidrager de selv til mishandlingen.

 

"Den bedste retfærdiggørelse, vi har for at påføre smerte og død for milliarder af landdyr og billioner af havdyr, er, at de smager godt. Den retfærdiggørelse er ikke bedre end at fastholde, at underholdningsværdien ved at se tyrefægtning retfærdiggør tyrefægtning," siger han.

 

Set i lyset af normen i dagens samfund, hvor dyr udgør en stor del af landbrugsproduktionen, hvor fiskeri er en milliardforretning, og dyr sælges som beklædnings- eller pyntegenstande og bruges i underholdningsindustrien, kan hans budskab lyde kontroversielt for mange.

 

 

Dyrerettigheder som pensum

Gary L. Francione lægger da heller ikke skjul på, at han er veganer, hvorfor han afstår fra enhver brug af dyr. Han er fortaler for "the abolitionist approach", der oversat betyder noget i stil med at "afholde sig fra", og han har været med til at stifte en hjemmeside med samme budskab. Faktisk mener han, at medmindre man lever vegansk, bidrager man til dyrs lidelser; der findes ingen tredje vej.

 

Han har dog flere hunde, men argumenterer for, at menneskeheden har domesticeret en række dyrearter, som nu er afhængige af menneskers hjælp. Han opfordrer derfor folk til at adoptere dyr og redde dem fra eventuel aflivning på internater.

 

Gary L. Francione er uddannet i filosofi og jura og har bl.a. skrevet bøgerne "Animals, Property, and the Law" og "The Animal Rights Debat". I 1990 stiftede han med en kollega Rutgers Animal Rights Law Clinic - dermed blev Rutgers det første universitet i USA, som havde dyrerettigheder som en del af pensum. Han underviser nu i både menneske- og dyrerettigheder.

 

I et interview med New York Times tilbage i 1995 fortalte han, at han tabte godt halvdelen af alle sager, som han påtog sig i retten, fordi han kæmpede for dyrene. Han kan siges at have været forud for sin tid, for dyrene var i mange tilfælde slet ikke beskyttet af loven, og sagerne var dermed nærmest tabt på forhånd.

 

Han har også afholdt sig fra at tage sager, som kunne forbedre dyrs velfærd - såsom større bure til forsøgsdyr - da det efter hans mening er at blåstemple udnyttelsen af dyrene.

 

"Efter min mening er veganisme en grundlæggende retfærdighed," siger han til earthisland.org og tager således også afstand fra konceptet med dyrevelfærd i fødevareindustrien.

 

 

Har lagt sig ud med dyrevelfærdsorganisationer

Det er samtidig den holdning, der har fået ham til at kritisere stort set alle større dyrevelfærdsorganisationer såsom Peta, Compassion in World Farming, World Animal Protection og det britiske RSPCA. Han mener, at deres dyrevelfærdsmærker på mad og jublen over forbedrede forhold for landbrugsdyr er med til at blåstemple udnyttelsen af dyr.

 

"Fra et moralsk perspektiv; hvis brugen af dyr ikke kan retfærdiggøres ud fra et moralsk synspunkt, så er det moralsk forkert at promovere den såkaldte 'humane' udnyttelse. Tænk på det i en menneskelig kontekst: Hvis slaveri er forkert, så er svaret ikke at promovere 'humant' slaveri. Så er den eneste moralsk acceptable løsning at promovere afskaffelsen af slaveri," siger han i interviewet med earthisland.org.

 

Han ser også andre problemer med velfærdskonceptet, bl.a. at vi kun vil beskytte dyrene, så længe det kan betale sig. Altså dikterer økonomien grænsen for velfærden.

 

Selv en de mest anerkendte dyrevelfærdsfortalere filosoffen Peter Singer, der udgav det kanoniske værk "Animal Liberation" i 1975,  har mødt kritik fra Gary L. Francione, der mener, at Singer med sin mere pragmatiske tilgang ikke tager nok afstand fra brugen af dyr.

 

 

Han bliver også selv kritiseret

Gary L. Francione bliver dog også selv kritiseret for sin alt-eller-intet-holdning. På bloggen The Vegan Strategist, administreret af Tobias Leenaert, der har stiftet den belgiske organisation Ethical Vegetarian Alternative, lyder det, at Gary L. Francione praktisk talt har kritiseret samtlige dyrevelfærdsorganisationer.

 

Tobias Leenaert skriver, at selvom han kan være enig med professoren i en sag, er han uenig i professorens retorik, da den er mere fokuseret på at fortælle sandheden end på at være effektiv og motiverende.

 

"Jeg er ikke meget for at give manden og hans tekster ekstra opmærksomhed, men jeg føler, at der i det mindste er nogen, som bør sige ham imod og tale for organisationer og de individer, som han angriber. Det er et beskidt arbejde, men nogen må gøre det," skriver Tobias Leenaert. 

 

Magasinet The Believer har tidligere interviewet Gary L. Francione og spurgte ham om, hvorfor han er imod forbedret dyrevelfærd i landbruget, og om det ikke i det mindste er bedre, at dyrene bliver behandlet mere humant.

 

Til det svarede han, at han mener, at dyrevelfærdskampagner faktisk gøre mere skade end gavn, da de "gør den institutionaliserede udnyttelse af bevidste væsner moralsk acceptabel" og tilføjede:

 

"Den tilgang negligerer et fundamentalt spørgsmål om den moralske legitimitet i selve aktiviteten i, at man behandler dyr som en menneskelig ressourcer. For dem, der støtter disse formodede reformer, er problemstillingen, hvordan vi bruger dyrene. For mig er problemstillingen, at vi bruger dyrene."

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic