Forskere: Klare beviser for at verdens mest brugte insektgifte skader bierne

3/5/2016

Et nyt studie sætter ifølge forskerne bag en tyk streg under, at to af verdens tre mest brugte insektgifte er destruktive for humlebierne og bør forbydes. Det skriver The Guardian.

Dr. Christopher Connolly fra University of Dundee ledte et forskerhold, som undersøgte giftene imidacloprid og clothianidin fra Bayer samt Syngentas thiamethoxam.

Forskerne undersøgte giftenes effekt i både biernes hjerneceller samt på hele kolonier, hvoraf der var tale om 75 kolonier i fem forskellige områder i Skotland inklusive kontrolkolonier, hvor bierne ikke blev udsat for giftene.

Et markant fald i bestanden

Imidacloprid viste sig at sænke antallet af celler med æg med 46 pct., mens thiamethoxam førte til et fald i bestanden af levende bier på hele 38 pct.

Clothianidin havde ingen dræbende effekt, men påvirkede dog bierne, således at der blev produceret flere dronninger end normalt - faktisk "eksploderede" antallet af dronninger, fortæller Christopher Connolly til The Guardian. Han opfordrer til et forbud.

- Der er klare beviser for, at imidacloprid og thiamethoxam skader bierne, men vores beviser rejser et spørgsmål vedrørende clothianidin, siger han og tilføjer:

- Jeg mener, at der er tilstrækkeligt med beviser for et forbud mod imidacloprid og thiamethoxam, men ikke for cothianidin, selvom det midlertidige forbud bør fortsætte, mens der indsamles flere beviser.

Christopher Connolly kritiserer desuden EU's regler, der gør det muligt for giftproducenterne selv at teste deres produkters effekt på miljø og dyr.

"Et vigtigt studie"

Studiet er vigtigt for det fortsatte arbejde med at kortlægge insektgiftenes effekt på bierne, lyder det fra forskere, som ikke medvirkede til arbejdet.

- Det er et vigtigt og rettidigt studie, siger Mike Garratt, der er økolog ved University of Reading.

Professor David Goulson, der forsker i bier ved University of Sussex, siger, at de nye informationer viser, hvor komplekst det er at teste effekterne af pesticider.

- Bier er ofte eksponerede for en blanding af flere insektgifte - en påvirkning, vi ikke engang er begyndt at forstå, siger han.

Producenterne er skeptiske

Industrien sætter dog spørgsmålstegn ved studiets konklusioner.

- Rapporten fortsætter tendensen, hvor forskellige forskergrupper finder forskellige - og i mange tilfælde ingen - påvirkninger fra insektgiftene på bikolonierne, siger Julian Little fra Bayer.

Peter Cambell fra Syngenta siger:

- Dette studie har svært ved at forklare de forskelligartede resultater, der er fundet i hjernecellerne, laboratoriet og fra eksperimenter i kolonierne, der ofte modsiger hinanden og andre tidligere publicerede data.

Studiet er peer-reviewed og publiceret i tidsskriftet Science Reports.

De tre gifte er lige nu forbudt i EU, men siden forbuddet i 2013 har industrien presset på for at få ophævet det. EU har derfor anmodet internationale forskere om at undersøge, om der er fortsat grundlag for et forbud.