Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

"Forbrugernes adfærd er den sværeste at ændre på"

11/12/2015

Detailbranchen forsøger at omstille sig til mere bæredygtighed, men forbrugerne vil ikke ændre adfærd - de ignorerer virksomhedernes grønne budskaber. Sådan lyder det fra både detailbranchen og tænketanken Oxfam International - og det bakkes op af en forbrugerundersøgelse.

 

I forbindelse med klimatopmødet i Paris har nyhedsbureauet Reuters interviewet en række ledende personer fra branchen og en ekspert fra Oxfam International, og her lyder det, at forbrugerne generelt er modvillige, når det handler om at ændre adfærd og bruge produkter med mere omtanke for miljøet og klimaet.

 

Unilever, der bl.a. står bag brands som Dove, Knorr og Rexona, beregner, at forbrugerne står for 70 pct. af de samlede drivhusgasser, som udledes på grund af produkterne, mens produktionen af dem kun står for 21 pct. Hvor de sidste ni procent så kommer fra nævnes ikke, men det kan tænkes, at det er transportudledning og opbevaring.

 

Unilever har eksempelvis forsøgt at overbevise sine forbrugere om at tage kortere bade og bruge tørshampoo - stort set uden held. Udledningen af drivhusgasser per kunde er steget med fire pct. siden 2010, viser Unilevers beregning.

 

 

Måtte reducere sin målsætning

Levi's' topchef, Chip Bergh, har også talt for døve øren, når han har forsøgt at overbevise forbrugerne om, at de ikke skal vaske deres bukser i vaskemaskiner, men i stedet nøjes med pletvask. Sidste år forklarede han ellers, at gennemsnitsforbrugeren bruger 1.600 liter vand på at vaske bukser i løbet af to år.

 

- "Forbrugernes adfærd er den sværeste at ændre på," siger Anna Walker, leder af global politik ved tøjproducenten Levi Strauss, til Reuters.

 

Marks & Spencer måtte skære sin målsætning for indsamling af tøj til genbrug, da forbrugerne ikke afleverede nok brugt tøj.


Fra H&M lyder det, at 25 pct. af emissionerne forbundet med tøjet kommer fra forbrugernes måde at vaske det på. Ifølge Reuters vasker folk stadig tøjet på for høje temperaturer, selvom nyere vaskepulver virker allerede ved 20 eller 30 grader.

 

Proctor & Gamble har imidlertid haft held med at få flere af sine kunder til at vaske tøj ved lavere temperaturer, men man er stadig langt fra målet i 2020 om, at 70 pct. af alle tøjvaske sker ved "koldvask", selvom tallet er steget fra 36 pct. i 2010/11 til godt 50 pct. sidste år.

 

 

 

Stort madspild

Hos Tesco har man erfaret, at kunderne smider alt for meget mad ud, og man har derfor set sig nødsaget til at ændre indpakningen.

 

Og en international analyse af National Geographic Society og GlobeScan har vist, at selvom flere mennesker end før nu mener, at global opvarmning vil påvirke dem negativt, er de amerikanske, canadiske, kinesiske, tyske og japanske forbrugeres bæredygtige adfærd faktisk blevet værre mellem 2012 og 2014. Det drejer sig om adfærden inden for både husholdning, transport, fødevarer og øvrige forbrugsvaner.

 

- "Det handler om at sikre sig, at ens forbrugere træffer de rigtige valg, men det er lettere sagt end gjort," siger Ignacio Gavilan, leder af afdelingen for bæredygtighed ved detailhandlens paraplyorganisation Consumer Goods Forum.

 

 

Oxfam: Politikerne skal gøre forbrugerne mere grønne

Irit Tamir, seniorrådgiver ved tænketanken Oxfam International, minder om, at der også stadig skal være fokus på producenternes metoder. Hun mener, at erhvervslivet skal sørge for at minimere sin miljøbelastning, og at det så er op til regeringer at skubbe forbrugerne over i en mere bæredygtig retning.

 

- "Det er nødvendigt, at forbrugerne også engagerer sig i dette, men hvis vi fokuserer for meget på dem, lader vi selskaberne slippe for selv at stå til ansvar."

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic