Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

EU's lastbiler forurener lige så meget som for 10 år siden

4/12/2015

Man skulle tro, at teknologiske fremskridt havde gjort lastbilerne i EU mere miljøvenlige, men det er ikke tilfældet. Lastbilerne, der står for ca. en tredjedel af EU’s samlede udledning af drivhusgasser, er lige så forurenende i dag som for 10 år siden.

 

Det viser et studie foretaget af International Council on Clean Transportation (ICCT), der tidligere på året afslørede Volkswagens omfattende snyd med sine bilers forurening. Selvom lastbilerne står for så stor en del af forureningen, udgør de blot fire pct. af EU’s transportkøretøjer.

 

Faktisk er udledningen af drivhusgasser fra lastbilerne i EU stigende, fordi der nu købes større og tungere lastbiler: Fra 1990 til 2010 steg deres udledning med 36 pct., ifølge data fra transportmiljøgruppen Transport & Environment (T&E).

 

EU er i forvejen ved at undersøge ulovlige kartelaftaler blandt lastbilprpducenterne. Aftalen skulle angiveligt berøre både priser og implementeringen af nye brændstofteknologier blandt lastbilproducenterne Daimler, Volvo, Iveco, Man, Daf og Volkswagens mærke Scania.

 

 

Industrien afviser kritikken

I USA vedtog politikerne i sommer en lov, der skærper kravene til lastbilers forurening – et tiltag, som både ICCT og T&E efterlyser i EU.

 

- ”Lastbilproducenterne hævder, at vi kan stole på, at de laver mere brændstoføkonomiske lastbiler. Virkeligheden er, at i det seneste årti har de stort set ikke gjort fremskridt inden for brændstofteknologi, men i stedet har de ifølge anklager brugt en stor del af tiden på at drive karteloperationer. Det er på tide, at vi skifter gear og introducerer de amerikanske brændstofstandarder,” siger William Todts, der er fragtmanager for T&E.

 

Industrigruppen European Automobile Manufacturer’s Assocation afviser over for nyhedsbureauet Reuters, at lastbilernes brændstoføkonomi ikke har forbedret sig.

 

Ifølge organisationens generalsekretær, Erik Jonnaert, er nutidens lastbilers brændstofforbrug mindst 60 pct. lavere nu end i 1965, og han henviser til en analyse fra Transport and Mobility, der viser, at branchen er ved at nå sit mål om at have reduceret brændstofforbruget med 20 pct. i nye lastbiler i 2020 sammenlignet med 2005

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic