Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Flere danskere vil have bøffer uden kød

1/11/2015

Kødfri produkter hitter hos danskerne. Flere kæder melder om markant vækst i salget, og hos Rema forudser man, at flere vil indføre en kødfri dag.

 

- "Væksten i omsætningen (på kødfri produkter) er markant, men kommer selvfølgelig fra et lavt niveau. Men vi tror på, at det på sigt bliver meget normalt for mange danskere med en kødfri dag om ugen," siger kategorichef i Rema 1000, Jonas Garly Sørensen, til Globalen.

 

De kødfri produkter er altså kommet for at blive.

 

- "Vi har i REMA 1000 prioriteret det markant, fordi vi gerne vil give de kunder, som efterspørger det aktivt nu - og alle dem som formentligt vil gøre det på sigt – et reelt udvalg i alternative produkter til kød. Det er fra vores side et bevidst valg om at give kunderne flere muligheder på dette område af hensyn til sundhed og miljø," tilføjer han.

 

 

Coop: En høj vækst

Ud over Rema 1000 har Globalen kontaktet Dansk Supermarked, Coop og Meny. De melder alle om en stigende efterspørgsel på kødfri produkter såsom nachobøffer, sojapølser, kødfri fars lavet eksempelvis på hvedeprotein og Soy4You-produktserien, der baserer sig på soja.

 

Produkterne er relativt nye på de danske hylder, og fra supermarkedskæderne lyder det, at man grundlæggende har valgt indført dem for at have et bredt sortiment. Ifølge Coop skyldes det større udvalg også, at producenterne ganske enkelt tilbyder nogle bedre produkter end før, og kæden har derfor øget udvalget særligt meget de seneste to år.

 

- "Vi kunne mærke en øget efterspørgsel specielt i byerne, så det er der, hvor vi er startet. Det er ikke produkter, der kan findes i hele landet," siger Michael Christensen, der er kategoridirektør i Coop. 

 

Han fortæller, at salget stadigvæk "er i det små", men at man oplever en årlig vækst i omsætningen på produkterne på 25-30 pct. - i øvrigt i en branche, der samlet set ikke vokser bemærkelsesværdigt.

 

- "30 pct. er en høj vækst på dette område," tilføjer Michael Christensen.

 

 

Dansk Supermarked vil udvide sortimentet

Også Dansk Supermarked sælger flere af denne type produkter.

 

- "Vi oplever vi en stigende interesse for og efterspørgsel på både vegetariske og veganske produkter, og vi arbejder løbende på at udvide sortimentet i Føtex, Bilka og Netto," siger Martin Møller Aamand, der er kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked

 

I Meny har man valgt at indføre de vegetariske og veganske produkter som del af "Fri for"-serien, der også dækker over laktosefri produkter.

 

- "Meny oplever en meget tilfredsstillende stigning i omsætningen af ''Fri for''-produkterne," fortæller Malene Haustveit, kommunikationsmedarbejder hos Dagrofa.

 

 

Årsagen kan være, at vi tænker mere over dyrevelfærd og klimaet

Og hvad er så årsagen til, at danskerne pludselig viser tendenser mod kødfri produkter? 

 

John Thøgersen er professor ved Aarhus Universitet og forsker bl.a. i økologi og forbrugeradfærd. Han fortæller, at han ikke har forsket specifikt inden for disse produkter, men har dog en mulig forklaring på den øgede popularitet:

 

- "Mit bud er, at det skyldes den stigende fokus på klimaforandringer og bæredygtighed i samfundet. Det væsentligste her er, at dette stigende fokus har ført til et større udbud af disse produkter. Det stigende udbud hænger sammen med, at producenter og detailhandlere tror på, at der er en latent efterspørgsel, og det har de så haft ret i," siger han.

 

Hans kollega Karen Brunsø, professor ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet forsker i bl.a. forbrugeradfærd og fødevarer. Hun er enig i John Thøgersens forklaring, omend hun heller ikke selv har forsket specifikt i den nye tendens.

 

 

Vegetarforening får flere veganske medlemmer

Dansk Vegetarforening lavede i samarbejde med FDB (Fællesforeningen for Danske Brugsforeninger) i 2010 en undersøgelse, der viste, at knap fire pct. af danskerne anså sig selv som vegetarer. Men eftersom der ikke er foretaget en nyere undersøgelse, kan foreningen ikke svare på, om flere danskere er blevet vegetarer, eller om efterspørgslen på de kødfri produkter eksempelvis skyldes, at kødforbruget hos den enkelte er faldet.

 

Foreningens talsmand, Jacob Kaae Andersen, fortæller dog, at foreningens medlemstal er steget med 30 pct. "de seneste år", og at andelen af veganske medlemmer - altså folk, der slet ikke spiser eller drikker animalske fødevarer - er steget.

 

- "Så noget kunne tyde på at en større del af vegetarene er blevet veganere, og en større del af de altspisende er blevet vegetarer eller veganere," uddyber Jacob Kaae Andersen.

 

Ud over at de kødfri produkter ikke består af kød, og at flere af dem er helt uden animalsk indhold såsom æg og mælk, er klimabelastningen også markant lavere, end den er i kødbranchen. Kødproduktionen kræver meget store arealer, da der både skal være plads til dyr og produktionen af foder til dem.

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic