Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

VW-skandalen breder sig: Undersøgelse viser omfattende snyd i industrien

28/9/2015

Volkswagen er ikke det eneste bilmærke, der forurener langt mere, end producenten hævder. Peugeot, Toyota, BMW, Mercedes og Renault er blandt øvrige biler, der bruger mere brændstof, end hvad testresultater har vist.

 

Det viser en ny undersøgelse med titlen "Mind the Gap", som er foretaget af Transport & Environment (T&E) - en organisation, der arbejder for en grønnere transportsektor i EU.

 

Folkene bag undersøgelsen har set nærmere på bilernes reelle forbrug på vejene og konkluderer, at en række af de nævnte bilmærker bruger op mod 50 pct. mere brændstof, end hvad laboratorietest har vist.

 

 

Minimal fremgang siden 2008

Derudover viser undersøgelsen, at der de seneste syv år er sket en næsten forsvindende lille fremgang i brændstofeffektiviteten, end producenterne ellers har hævdet. 

 

I 2008 blev der indført nye EU-regler på området, og de officielle tal lyder, at bilproducenterne siden da har mindsket den gennemsnitlige CO2-udledning med 35 gram per kørt kilometer, så den nu er på 145 gram.

 

Ifølge den nye undersøgelse er det reelle tal dog markant mindre: Sænkningen har blot været 13,3 g., så den nu er på ca. 167 g. Dermed er man langt fra målsætningen om, at bilerne i EU gennemsnitligt udleder 90 g. CO2 per kørt kilometer i 2020.

 

- "Den eneste løsning er en dybdegående undersøgelse af både luftforureningen samt test af brændstoføkonomien og samtlige bilproducenter for at finde ud af, om unfair eller ulovlige tiltag såsom en snydesoftware bliver brugt. Det er også nødvendigt med en komplet gennemgang af det nuværende testsystem," siger Greg Archer, der er manager for T&E's afdeling for rene biler.

 

Ikke nok med at bilerne forurener mere i dagligdagen end påstået - det betyder også, at forbrugerne kommer til at betale væsentligt mere for brændstof, end bilproducenternes officielle brændstoftal har lagt op til. Årligt skal bilejerne af med yderligere 450 euro, 3.357 kr., i reelle brændstofomkostninger, lyder beregningen.

 

 

"VW-skandalen var bare toppen af isbjerget"

Selvom undersøgelsen ikke beviser, at disse bilmodeller har en snydesoftware, som den, der er installeret i Volkswagens biler, viser undersøgelsen, at laboratorietest giver et forvrænget billede af bilernes reelle forurening.

 

- "Ligesom målinger af luftforureningen (målingen, der viste VW's reelle forurening) er det europæiske system til at teste bilers brændstoføkonomi og CO2-udledning fuldkommen miskrediteret. Volkswagen-skandalen var bare toppen af isbjerget, og hvad der ligger nedenunder er et udbredt misbrug af testresultater fra bilproducenternes side, som gør, at biler bruger over 50 pct. mere brændstof, end man har hævdet," siger Greg Archer.

 

Undersøgelsen medtager producenterne Daimler, PSA, General Motors, BMW, Renault, Ford, VW, Fiat og Toyota og viser, at de i gennemsnit har et reelt forbrug, der er mindst 25 pct. højere, end hvad de officielt hævder. Til sammenligning var den maksimale uoverensstemmelse mellem testforsøg og reelt forbrug 10 pct. i 2001.

 

Rapporten nævner dog, at både Toyota og Fiat har forbedret brændstoføkonomien mærkbart siden 2008, og ud fra det finder den, at det ér muligt at effektivisere bilerne. De fleste har bare undladt at gøre det.

 

 

Se her bilernes reelle forbrug

Så meget kører de mest populære biler reelt mere, end hvad test har vist (bilmodellerne er fra 2014, data fra Spritmonitor, ICCT, 2015):
 

  1. Daimler (48 pct.)

    1. Mercedes A-, C- og E-klasse forbruger næsten 55 pct. mere

  2. PSA (40 pct.)

    1. Peugeot 208 forbruger ca. 27 pct. mere

    2. Peugeot 308 forbruger ca. 48 pct. mere

  3. General Motors (40 pct.)

  4. BMW (38 pct.)

    1. 1-serien forbruger ca. 34 pct. mere

    2. 3-serien forbruger ca. 46 pct. mere

    3. 5-serien forbruger knap 50 pct. mere

  5. Renault (37 pct.)

    1. Twingo forbruger ca. 10 pct. mere

    2. Clio forbruger ca. 35 pct. mere

    3. Megane forbruger ca. 45 pct. mere

  6. Ford (36 pct.)

  7. VW (36 pct.)

    1. Passat forbruger ca. 33 pct. mere

    2. Polo forbruger ca. 34 pct. mere

    3. Golf forbruger ca. 41 pct. mere

  8. Fiat (28 pct.)

  9. Toyota (26 pct.)

    1. Auris forbruger ca. 18 pct. mere

    2. Yaris forbruger ca. 30 pct. mere

    3. Aygo forbruger ca. 40 pct. mere
       

Bilproducenterne kan manipulere testene uden at benytte en snydesoftware, bl.a. ved brug af særlige dæk, der giver mindre modstand, når bilen kører, samt manipulation med bilens vægt og luftmodstanden. Producenter kan også lade bilens batteri helt op før testen, så det ikke kræver ekstra brændstof, når testen igangsættes. 

 

T&E har lavet en illustration, der viser, hvordan bilproducenterne kan snyde i testen - se den her (eksternt link).

 

Ifølge T&E står transportsektoren i Europa sammenlagt for 15 pct. af CO2-udledningen.

 

Rapporten bliver fremlagt på en international konference i dag, mandag.

 

 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic