Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

De næste uger kan forbrugerne booste dansk økologi

15/8/2015

Efter at flere supermarkeder det forgangne år har sænket priserne på økologiske varer, er der nu så stor varemangel, at det er nødvendigt med en større økologisk produktion.

 

Derfor vil Coop i samarbejde med Økologisk Landsforening rejse én mio. kr. de næste to uger. Pengene skal via Økologisk Landsforening gå til at hjælpe konventionelle landmænd og producenter med at omlægge til økologisk produktion. Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

 

Kampagnen løber fra den 16. til 30. august og går ud på, at jo mere økologi danskerne køber i Coops butikker Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, jo flere penge donerer Coop til Økologisk Landsforenings arbejde med at hjælpe flere med at skifte til økologi. Hvis øko-salget stiger med 15 pct., donerer Coop en mio. kr.

 

Hvis man som konventionel landmand eller producent overvejer at omlægge til økologi, kan man få del i hjælpen ved at henvende sig til Økologisk Landsforening.

 

- "I ugerne 34 og 35 kaster man som forbruger en ekstra stemme for mere økologi på markerne i Danmark, når man lægger øko-varer i kurven. Dermed gør man en direkte forskel for natur og grundvand og er med til at sikre flere dyr et godt liv med masser af plads og frisk luft," siger Paul Holmbeck, direktør for Økologisk Landsforening.

 

Mere mangel på økologi i fremtiden

I januar igangsatte Coop-kæden en økologikampagne, hvor priserne på flere økologiske varer er blevet sænket, og måneden efter berettede Coop til finans.dk, at salget af økologisk kød var steget 20 pct. siden prissænkningen, men det har ført til problemer med at skaffe de økologiske varer hjem.

 

- "Vi forudser, at det bliver meget værre de kommende år, hvis ikke vi får flere danske landmænd til at producere økologi og vil blive nødt til at importere flere udenlandske økologiske varer," siger food-direktør Jens Visholm, Coop.

 

Også Føtex har oplevet mangel på økologisk kød, da udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen.

 

Omsætningen af økologiske varer i detailhandlen er næsten tredoblet på 10 år: fra godt 2 mia. kr. i 2003 til over 5,8 mia. kr. i 2013. Målt per indbygger svarer det til en stigning fra 375 kr. i 2003 til 1.037 kr. i 2013. Det viste tal fra Danmarks Statistik i april.


 

Af: Henrik Hindby Koszyczarek

henrikhindby@globalen.dk

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic