Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Populær juicedrik har fået miljøfolk på nakken

Den verdensudbredte juice Capri Sun - solgt i Danmark under navnet Capri Sonne - møder kritik fra flere miljøorganisationer. Juicen sælges i sin kendetegnende poseindpakning, der laves af aluminium og plastik - men kun en brøkdel af dem bliver genbrugt, og ifølge organisationerne bliver 1,4 milliarder brugte poseindpakninger enten smidt i skraldespanden eller den amerikanske natur hvert år.

 

Antallet svarer til, at poserne samlet set kan danne en kæde næsten fem gange rundt om Jorden.

 

Organisationerne har derfor i fællesskab iværksat kampagnen "Make it, Take it", der skal presse producenten Kraft Foods til at gøre mere for, at kunderne afleverer juiceposerne til genbrug. 

 

"Kraft må gøre noget"

Organisationerne bag kampagnen ser fornuften i en let indpakning, som Capri Sun sælges i, fordi den kræver færre og mindre materialer, hvilket sparer energi. Men designet lægger op til, at man smider kartonen ud frem for at genbruge den, og det tærer ikke kun på naturens ressourcer - det er også et stort problem for dyrene i naturen og i havet, mener organisationerne.

 

"Hvis virksomheder ligesom Kraft vil bruge poser og andre fleksible former for indpakning, så skal de blive seriøse med hensyn til genbrug og sikre sig, at det ikke bare ender som skrald. Vi vil have, at Kraft arbejder med sin kæde af leverandører og genbrugsindustrien, så man kan holde disse materialer væk fra vores affald og vores hav," siger Matt Prindiville, underdirektør for miljøorganisationen Upstream og koordinator for "Make it, Take it", til branchemediet Packaging World.

 

Hvis ikke Kraft kan få sine kunder til at genbruge materialet, må selskabet finde en måde at opsamle de mange juiceposer fra naturen, lyder det fra "Make it, Take it".

 

 

Kraft har dog allerede opfordret sine kunder til at sende de tomme Capri Sun-poser til genbrugsselskabet Terracycle i New Jersey, der specialiserer sig i at genanvende dem.

 

På Capri Suns hjemmeside kan man via forsiden klikke sig videre ind på en underside, hvor man med ordene "It's cool to go green" bliver opfordret til at genbruge.

Kunderne mener imidlertid ikke, at det er "cool" nok. Ifølge "Make it, Take it" bliver kun 2 pct. af de tomme juiceposer sendt til Terracycle. 

 

Kraft svarer på kritikken

Kraft har i en udtalelse til Huffington Post svaret på kritikken. Heri skriver selskabet:
 

"Hos Kraft har vi en omfattende tilgang til indpakning - en, der søger at nedbringe affald, at værne om naturens ressourcer, at promovere fødevaresikkerhed, imødekomme de mange regler mht. indpakning og at tilfredsstille vores kunder. Vi overvejer udseendet, funktionaliteten, omkostningerne og de miljømæssige konsekvenser ved alle indpakningstyper."

 

Huffington Post får dog ikke noget konkret svar på, hvad selskabet agter at gøre ved det nuværende problem.

 

Tidligere denne måned forsøgte organisationen As You Sow at få aktionærerne i Kraft til at stemme for en række ændringer, der skulle gøre produkternes indpakning mere miljøvenlig. Resultatet blev, at 29 pct. stemte for, mens majoriteten var imod.

 

Capri Sonne er udviklet af det tyske selskab Rudolf Wild, som står for markedsføringen af produktet under navnet Capri Sonne i de fleste lande verden over, herunder Danmark. Kraft Foods står udelukkende for salget af Capri Sun i Nordamerika.

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic