Please reload

Seneste

Global rejseportal opfordrer turister til at boykotte elefantridning og selfies

November 29, 2019

1/4
Please reload

Topnyheder

Dansk Supermarked: Vi kan ikke droppe SeaWorld

Bordet fanger på grund af loven, lyder det fra Dansk Supermarked efter kritik af SeaWorld-præmie.

 

Dansk Supermarked er blevet kritiseret for at tilbyde vinderen af konkurrencen 'Udforsk Verdenshavene' en tur til SeaWorld - en kritik, som kæden har lyttet til, men turen til SeaWorld er stadig en del af førstepræmien.

 

I sidste uge lød det fra pressechef Mads Grand, at man ville finde på et alternativ, men det betyder altså ikke, at man helt har droppet SeaWorld - i stedet kan vinderen af konkurrencen nu vælge mellem en guidet tour i Everglades National Park eller SeaWorld.

 

Årsagen er lovgivningen, siger Maia Lindstrøm Sejersen, der er kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked.

 

- Når vi ikke fjerner præmien helt, skyldes det, at en del kunder allerede har deltaget i konkurrencen med udsigt til at vinde en tur til SeaWorld. Hvis vi efterfølgende ændrer præmien til noget andet, har disse mennesker deltaget under falske forudsætninger, hvilket kan være i strid med markedsføringsloven, forklarer hun i et skriftligt svar til Globalen.dk. 

 

Interesseorganisationen Anima er blandt kritikerne og påbegynder nu en underskriftsindsamling i protest mod Dansk Supermarkeds SeaWorld-præmie.

 

Animas kommunikationschef, Thorbjørn Schiønning, mener, at selve konkurrencen er "god" og "sympatisk", men at det er misforstået, når man så tilbyder en tur til SeaWorld som en del af førstepræmien.

 

- Det er kendt at delfiner og spækhuggere i SeaWorld sultes for at optræde for et støjende publikum i ekstremt små bassiner. På den måde er Dansk Supermarked med til at fortælle børn, at det er okay lade intelligente og følsomme dyr lide grusomt for et lille underholdningsshow, udtaler Thorbjørn Shiønning.

 

Han mener, at det havde været langt bedre, hvis man i stedet havde udloddet billetter til en tur ud på havet for at se dyrene i deres naturlige omgivelser.

 

Maia Lindstrøm Sejersen, Dansk Supermarked, fortæller, at SeaWorld ingen andel har i kampagnen - hverken økonomisk eller på anden vis. Stedet er valgt som destinationsmål af Dansk Supermarkeds samarbejdspartner TCC Global, fordi det er en attraktion med relation til havets dyr.

 

- At Sea World samtidig er en omdiskuteret attraktion, har vi desværre ikke været opmærksomme på, og derfor har vi også bedt TCC Global om at finde en alternativ præmie, tilføjer Maia Lindstrøm Sejersen.

 

SeaWorld har været under kritik, særligt efter dokumentarfilmen Blackfish, der udkom i 2013, og viser en række forhold, som dyrene i parken lever under.

Sidste år fik SeaWorld desuden en påtale fra det amerikanske U.S. Department of Agriculture for brud på dyrevelfærdsloven.

Please reload

ANNONCE

ANNONCE

Globalen.dk, stiftet i marts 2015, er et nyhedsmedie, der har fokus på dyrevelfærd, klima og miljø fra både ind- og udland. Globalen er også tilgængelig på Facebook og Twitter samt optimeret til smartphones. 

Hent også app'en Globalen, der virker til Android.

© 2015 by Globalen / Henrik Hindby Koszyczarek

Kontakt: henrikhindby@globalen.dk

 

Nyhedsfeeds udviklet af: http://feed.mikle.com/

Find Globalen på:

  • Facebook Classic
  • Twitter Classic